دوشنبه , ۳ اردیبهشت ۱۴۰۳

با کمر درد صبحگاهی و احساس سنگینی بعد از بیدار شدن چه کنیم؟

کمر درد صبحگاهی: کمردرد صبح بعد از بیدار شدن از خواب می تواند به دلیل پوزیشن اشتباه خواب یا تشک های نامناسب باشد که تمرینات خاصی برای درمان سریع این مشکل وجود دارد. کمردرد یکی از رایج ترین مشکلات پزشکی می باشد که از هر ۱۰ نفر حداقل ۸ نفر را در طول زندگی درگیر می کند و این درد می تواند بسیار شدید و مداوم یا این که ناگهانی و کوتاه باشد. کمر درد ممکن است ناگهانی اتفاق بیافتد و گاهی اوقات نیز در طول چند هفته به طول می انجامد و اما درد کمر مزمن می تواند تا ۳ ماه نیز ادامه پیدا کند.

عموماً کمر درد صبحگاهی هیچ نشانه ای از هیچ مریضی جدی مثل سرطان را ندارد و این مشکل معمولاً به خاطر بد ایستادن، پوزیشن های غلط در خواب و دیگر عادت های سبک زندگی می باشد و بیماران معمولاً کمر درد را بیشتر از همیشه در هنگام صبح احساس می کنند. با بخش سلامت مجله گفتنی همراه باشید.

حتما ببینید: اگر زرنگ هستید سریعا بگویید مرد با کدام یک ازدواج خواهد کرد؟!

علت های کمر درد صبحگاهی بعد بیدار شدن از خواب

کمر درد صبحگاهی1

کمر درد صبحگاهی ممکن است با نشانه های جدی در بدن در ارتباط باشد و اگر کمردرد شما بیشتر از دو هفته طول کشید، ممکن است نشان دهنده یک مشکل جدی باشد که علاوه بر آن مواردی مثل ناتوانی در کنترل ادرار، بی حسی در پا ها، درد شدید هنگام شب، کاهش وزن غیر منتظره، تب و غیره را با خود به همراه دارد.

کمر درد صبحگاهی برای بسیاری از افراد در طول زندگی اتفاق می افتد؛ در این مواقع معمولاً افراد در قسمت پایین کمر خود احساس سفتی خاصی می کنند و کمر درد می تواند به دفعات تکرار شود تا جایی که بعد از بیدار شدن با نشانه های آن در کوتاه مدت رو به رو می شوند.

حتما بخوانید  علائم کبد چرب از روی چهره قابل تشخیص است: چه داروهای گیاهی عمقی کبد و پوست را تمیز می کنند؟

خیلی جالبه: آزمون شناسایی شوهر زن: کدوم مرد شوهر خانوم هست؟ زرنگا بلافاصله متوجه میشن!

علت کمر درد صبحگاهی بعد از بیدارشدن چیست؟

کشش نامناسب، نشستن غلط، آسیب به کمر یا پوزیشن های غلط در خواب که می تواند باعث ایجاد کششی در کمر شود که نتیجه آن درد در این قسمت می باشد.

کشش می تواند در نتیجه بلند کردن اجسام سنگین، تکان خوردن های ناگهانی، ورزش های غلط و آسیب دیدگی ها باشد و ماهیچه ها در این قسمت کمر ممکن است که در اثر کشیده شدن بیش از حد آسیب ببیند.

بیماری خاص و مشکلات ساختمان بدن که در استخوان ها وجود دارند، می توانند باعث کمر درد در هنگام صبح شود و این اسکلت های بدنی و غیر نرمال مثل اسکولیوزیس و باریک بودن ستون فقرات می تواند باعث ایجاد این درد ها شود.

دیسک کمر نیز ممکن است باعث کمر درد هنگام صبح شود و گاهی اوقات عصب های این قسمت تحت فشار قرار می گیرند و می توانند درد شدید را به وجود بیاورند و همچنین ممکن است علت این درد ها وجود مشکلاتی در پا و بی حسی در این قسمت ها باشد و در نتیجه فشار بیشتری به کمر وارد می شود و مشکل سیاتیک نیز می تواند این اتفاق را تشدید کند .

امتحان کنید: رنگ مو با دارچین و آبلیمو در منزل خیلی ساده است دست به کار شوید

بیماری دیسک کمر

کمر درد صبحگاهی3

کمر درد صبحگاهی: مشکلات دیسک کمر گاهی اوقات می تواند مهره های گردن را تحت فشار قرار دارد و به همین دلیل پزشکان توصیه می کنند که برای پیشگیری از این مشکلات، همیشه بدن خود را چک آپ کنید.

بیماری دیسک کمر می تواند به عصب های مهره ستون فقرات فشار بیاورد و باعث درد شود و این آسیب ها می توانند قسمت پایین کمر و گردن را درگیر کنند و درد ها به علت دیسک کمر از متوسط تا شدید دسته بندی می شود و به قسمت های دیگر بدن منتقل می گردد که این نشانه ها می تواند هنگام صبح باشند و حتی خواب شما را نیز مختل کنند.

حتما بخوانید  معرفی21 فعالیت ساده و جالب برای خوش گذرانی با خانواده

نشانه های دیگری از دیسک کمر می تواند شامل موارد زیر باشد و ضعف در حرکت دادن عضلات ساق و روی پا، بی حسی در بازوها و ساق پا، درد هایی که هنگام نشستن، بلند کردن جسم و خم شدن به وجود می آید و دردهایی که هنگام راه رفتن، تکان خوردن و تغییر پوزیشن به وجود می آید، می تواند در نتیجه دیسک کمر باشد.

از دست نده: معمای ماری که استتار کرده رو در دو ثانیه پیدا کن تا ثابت بشه چشمت از عقاب تیزتره!

پوزیشن های خوابیدن یکی از علت های کمر درد صبحگاهی

اگر احساس کردید که هنگام صبح کمردرد دارید، باید طرز خوابیدن خود را مورد بررسی قرار دهید. پوزیشن های ضعیف در خوابیدن می تواند به مهره های کمر فشار وارد کند و انحنای طبیعی آن ها را از بین ببرد و صاف کند و این مورد می تواند باعث کشش در کمر و فشارهای آزاردهنده در مفصل ها نیز بشود و اگر عادت دارید که روی شکم بخوابید، احتمالاً کمردرد را به دفعات تجربه کرده اید.

تست چالشی: معمای تصویری اسب در خانه: اگر ظرف ۳ ثانیه پیداش کنی سلطان تیزچشمایی!

تشک نامناسب باعث کمر درد صبحگاهی

اگر بد خوابیدن علت کمر درد شما نیست، حتماً از تشک نامناسبی استفاده می کنید.تغییر تشک قدیمی و جایگزین کردن مدل جدید و مناسب می تواند خواب شما و کمر درد تان را بهبود ببخشد.

باهوشا بشتابید: بازی فکری حاصل یک ها: حتی کسانی که باهوش اند معمولا جواب اشتباه می دهند!

دیگر علت های کمر درد صبحگاهی می تواند شامل موارد زیر باشد:

چاقی
سندروم فیبرومیالژیا
درد های مربوط به روماتیسم
علائم کمردرد صبح می تواند شامل موارد زیر باشد:
خستگی مفرط
ناتوانی در خواب
مشکلات حافظه
تغییر روحیه
سردرد مزمن
سندروم روده
خسته
عصبانیت
افسردگی
بارداری
التهاب در کمر
آماس مفصلی

حتما بخوانید  تفاوت‌های علائم اولیه بارداری و پریود و نحوه تشخیص هرکدام

برای پیشگیری از کمر درد صبحگاهی چه کنم؟

کمر درد صبحگاهی2

کمر درد صبحگاهی: خوابیدن به روش غلط می تواند در کمر درد موثر باشد و اگر روش خوابیدن شما غلط باشد، درد مزمن کمر شما افزایش پیدا می کند و باعث می شود که دچار کم خوابی در طول شب بشوید پس بهتر است که پوزیشن های خواب خود را ارزیابی کنید و اشکالات آن را برطرف کنید.

ارزیابی پوزیشن های خواب

اگر تشک شما از یک برند جدید می باشد و سفتی و نرمی آن کاملاً متعادل است و در آن احساس راحتی می کنید اما هنوز با کمر درد از خواب بیدار می شوید بهتر است که به پوزیشن خواب خود دقت کنید. بهترین پوزیشن برای خواب این است که مهره های کمر شما در یک حالت مناسب قرار بگیرند و انحنای خود را حفظ کنند و چانه ی شما بیش از حد به سمت بالا نباشد.

خوابیدن روی کمر

افرادی که در قسمت پایین کمر خود احساس درد می کنند، معمولاً روی کمر خود می خوابند. این افراد معمولا از یک تشک نسبتاً نرم استفاده می کنند و از چند بالش نیز کمک می گیرند که این یکی از غلط ترین پوزیشن های خواب می باشد زیرا وزن ساق پا می تواند به مهره های گردن فشار بیاورد و این حرکت همچنین می تواند باعث بی حسی در پا شود و اگر به روی کمر یا به اصطلاح طاق باز می خوابید، بهتر است که با یک بالش زیر گردن و زیر ساق پا را پر کنید و تشک شما نیز نباید بیش از حد نرم باشد.

حتما بخوانید  چگونه باید با "کودکان حساس و زودرنج" رفتار کرد؟ + معرفی و بررسی بهترین روش برخورد با کودکان حساس و زودرنج

خوابیدن روی شکم

بیشتر افراد در این مورد توافق نظر دارند که روی شکم خوابیدن می تواند یکی از بدترین پوزیشن های خواب باشد و باعث می شود که افراد با کمردرد از خواب بیدار شوند.

این کار انحنای کمر و ستون فقرات را از بین می برد و باعث می شود که گردن نیز دچار آسیب شود همچنین ماهیچه ها را نیز دچار کشش بیش از حد می کند و علاوه بر آن اگر به شکم بخوابید، باید یک بالش را زیر ران پا قرار دهید تا فشار از روی کمر شما برداشته شود و مطمئناً با دمر خوابیدن، گردن درد نیز خواهد داشت.

به پهلو خوابیدن

به پهلو خوابیدن یکی از بهترین پوزیشن ها برای کاهش کمردرد می باشد و این پوزیشن می تواند قوس طبیعی ستون فقرات را نیز حفظ کند و در این حالت بهتر است یک بالش بین زانوها قرار دهید و احساس راحتی بیشتری داشته باشید.

 نکاتی ساده برای درمان کمر درد صبحگاهی با تغییر در سبک زندگی

اگر هنگام خوابیدن برای رفتن به رختخواب مرتب گوشی یا لپتاپ یا تبلت همراه شما است یا اینکه تلویزیون روشن است، جای تعجب نیست که برای استراحت دچار مشکل شوید و خواب شما را به هم بزند که این کارها می تواند روتین خواب شبانه شما را به هم بزند و معمولاً ۶۰ درصد از مردم دنیا از این مشکلات خواب مزمن رنج می برند که در این بخش از سلامت نمناک در احترام به درخواست برخی از شما کاربران نمناکی ۹ راه را به شما معرفی می کنیم که بتوانید از این مشکلات خلاص شوید

۱. خاموش کردن هر صفحه الکتریکی

خاموش کردن آن ها ۹۰ دقیقه قبل از خواب به مغز شما اجازه می دهد که استراحت بیشتری داشته باشد و کمتر درگیر الگوهای فعالیتی شوید.

۲. آماده کردن رختخواب برای استراحت

رختخواب محلی برای استراحت می باشد، نه کار کردن و اگر در رختخواب کار نکنید، هنگام رفتن روی آن مغز شما به سرعت فرمان استراحت و خواب را می دهد.

حتما بخوانید  آیا با رژیم غذایی پالئو آشنایی دارید؟ روش اجداد ما برای لاغری و مبارزه با دیابت و سرطان!

۳. تاریک کردن اتاق

اتاق شما باید کاملاً تاریک باشد و نور بسیار کم را نیز خاموش کنید.

۴. برنامه ریزی داشتن

اگر خواب شما نامنظم است باید سر یک ساعت بخوابید از خواب بیدار شوید و این کار را هر روز تکرار کنید.

۵. تمیز کردن محل خواب

اجازه ندهید که محل خواب شما شلوغ باشد و همه چیز را در اطراف آن مرتب کنید.

۶. مصرف داروها

به داروهایی که باعث آشفتگی در خواب می شود، دقت کنید و آن را با پزشک خود در میان بگذارید تا بتوانند آن ها را با داروی مناسب دیگری جایگزین کنند که خواب شما را به هم نریزد.

۷. تمرین

فعال بودن در روز می تواند کیفیت خواب شما را افزایش دهد، اما بین تمرین کردن و زمان خواب باید حداقل ۳ ساعت فاصله باشد.

۸. مصرف نکردن کافئین

نوشیدنی های کافئین دار می تواند باعث شود که همیشه احساس خواب آلودگی داشته باشید و در عوض از نوشیدنی های مناسب استفاده کنید_ خوردن یک لیوان شیر داغ با یک فنجان چای می تواند شما را آرام کند و استراحت شما را بهبود ببخشد.

مطالب جالبی که دیگران دوست داشتند:

میوه های لاغر کننده که باعث کاهش وزن می شوند، از این به بعد در انتخاب میوه ها دقت کنید

درمان زانو درد با روغن کرچک اگر از درد شدید زانو رنج می برید+ روشی تضمینی

کرم ضد چروک؛ اکسیر جوانی قرن22

بالا رفتن سن، استفاده مداوم از لوازم‌آرایشی و هوای آلوده باعث چروک شدن پوست صورت می‌شوند.
با استفاده روزانه از کرم ضد چروک می‌توان چروک‌‌ها را از بین برد و از ایجادشان جلوگیری کرد، همچنین خاصبت سفت کنندگی این کرم‌ از افتادگی ماهیچه و عضلات صورت جلوگیری می‌کند.

پیشنهاد ما به شما

تفاوت‌های علائم اولیه بارداری و پریود و نحوه تشخیص هرکدام

“دارم پریود میشم یا حامله‌ام؟” این پرسشی است که بسیاری از خانم‌ها گاهی حتی ماهیانه …

دیدگاهتان را بنویسید