دوشنبه, مهر ۱۱, ۱۴۰۱
خانواده

معرفی و آشنایی با ۱۳ کار که نباید قبل از باردار شدن انجام دهید

بارداری

وقتی تصمیم می‌گیرید مادر شوید، برای پذیرش این نقش جدید و افزایش آمادگی خود کارهای زیادی انجام می‌دهید. احتمالاً کتاب‌ها و مجلات مربوط به فرزندپروری را می‌خوانید و وب‌سایت‌های مختلف را بررسی می‌کنید. حتی شاید به دنبال یک نام مناسب برای فرزند آینده‌ی خود بگردید.اکنون شما از نظر ذهنی آماده‌ی باردار شدن هستید و زمان آن فرا رسیده که به سلامت جسم‌تان هم توجه کنید. برای این کار نباید فقط به عواملی که شانس باروری را افزایش می‌دهند، اکتفا کنید. چون چیزهایی هم وجود دارند که روی بارداری تأثیر منفی می‌گذارند و باید از آن‌ها اجتناب کنید. با ما در این مقاله تا با کارهایی که نباید قبل از بارداری انجام دهید، آشنا شوید.


فهرست مطالب


فعالیت و کارهایی که قبل از بارداری نباید انجام داد کدامند؟

۱. کاهش یا افزایش زیاد وزن

هم کمبود وزن و هم اضافه وزن، هر دو، باعث نامنظم شدن چرخه‌‌ی قاعدگی می‌شوند و احتمال باردار شدن را کاهش می‌دهند. اگر هر ماه به‌طور منظم پریود نشوید، تخمدان‌های شما تخمک آزاد نمی‌کنند (تخمک‌گذاری نمی‌کنند) و به همین دلیل نمی‌توانید باردار شوید.گاهی اوقات، تغییر وزن به دلیل تأثیری که روی سطوح هورمونی دارد، باعث ناباروری می‌شود.البته برای کسب اطلاعات بیشت میتوانید مقاله تغذیه و سلامت کودکان را بخوانید. از سوی دیگر، چاقی احتمال ابتلا به مشکلات زیر را افزایش می‌دهد:

  • سقط جنین
  • دیابت بارداری (دیابتی که فقط در دوران بارداری رخ می‌دهد)
  • پره‌اکلامپسی
  • تولد نوزاد با وزن بالا و دارای نقایص مادرزادی

شما باید قبل از باردار شدن و در طول دوران وزن مناسبی داشته باشید. کارشناسان پیشنهاد می‌کنند که قبل از بارداری شاخص توده‌ی بدنی (BMI) بین ۱۸/۵ تا ۲۷ باشد.

حتما بخوانید  عوارض وابستگی به والدین چیست؟ + معرفی ۸ نشانه‌ی وابستگی بیش‌ازحد والدین به فرزندان

۲. بی‌تحرکی قبل از بارداری

افراد بزرگسال برای حفظ سلامتی خود باید در طول هفته ۱۵۰ دقیقه ورزش با شدت متوسط انجام دهند. تحقیقات نشان می‌دهد زنانی که ورزش متوسط انجام می‌دهند، نسبت به آن‌هایی که این کار را نمی‌کنند و آن‌هایی که بیش از حد ورزش می‌کنند، سریع‌تر باردار می‌شوند.

اگر تا به حال ورزش نمی‌کردید، به آرامی شروع کنید و به تدریج سرعت و شدت فعالیت بدنی خود را افزایش دهید. ماشین خود را دورتر از فروشگاه پارک کنید و بقیه‌ی مسیر را پیاده بروید یا به جای آسانسور از پله استفاده کنید. علاوه بر این، ورزش یا فعالیتی را پیدا کنید که شما را هیجان‌زده می‌کند و به آن علاقه دارید تا به انجام آن پایبند بمانید.

۳. زیاده‌روی در ورزش

اگر اضافه وزن دارید، ورزش می‌تواند به کاهش وزن شما کمک کند و شانس بارداری را افزایش دهد. اما باید در انجام این کار حد اعتدال را رعایت کنید.البته برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید مقاله دوست‌یابی کودکان مبتلا به اوتیسم را بخوانید.چون ورزش شدید ممکن است با تغییر هورمون‌ها ساخت یا آزادسازی تخمک را برای تخمدان‌های شما دشوار ‌کند.

زیاده‌روی در ورزش قبل از بارداری

۴. به تعویق انداختن بارداری برای مدت طولانی

قدرت باروری در اواخر دهه‌ی ۳۰ زندگی در مقایسه با اوایل دهه‌ی ۲۰ به نصف کاهش پیدا می‌کند. با افزایش سن، کمیت و کیفیت تخمک و اسپرم کمتر می‌شود و به همین دلیل سخت‌تر باردار می‌شوید.در مورد ارتباط بین سن و احتمال بچه‌دار شدن با پزشک صحبت کنید تا غافلگیر نشوید. مردان هم باید به این موضوع توجه کنند. اگرچه سن مادر بیشترین نقش را ایفا می‌کند، اما در مردان بالای ۵۰ سال هم قدرت باروری کم می‌شود.

۵. زیاده‌روی در مصرف مکمل‌های حاوی ویتامین

اگر قصد بارداری دارید، باید هر روز یک مکمل بخورید که حاوی ۴۰۰ میکروگرم اسید‌فولیک باشد. دریافت این ویتامین از بروز نقایص مادرزادی و نقص لوله‌ی عصبی در جنین جلوگیری می‌کند. اما باید مراقب باشید که در مصرف مکمل زیاده‌روی نکنید. دریافت زیاد بعضی از ویتامین‌ها مثل ویتامین A روی جنین تأثیر منفی دارد.

حتما بخوانید  بررسی و آشنایی با رفتارها و کارهای اذیت کننده و آزاردهنده متقابل در زنان و مردان در زندگی مشترک

۶. دریافت زیاد کافئین

نوشیدن چند فنجان قهوه در روز روی شانس بارداری شما تأثیر ندارد. اما اگر در طول روز مقدار زیادی قهوه، نوشابه و شکلات می‌خورید، وقت آن فرا رسیده است که مصرف خود را کاهش دهید.البته برای کسب اطلاعا بیشتر میتوانید مقاله معایب اختلاف طبقاتی را بخوانید.

۷. مصرف غذاهای ناسالم

شواهد نشان می‌دهد زنانی که مشکل باروری آن‌ها به نامنظم بودن پریود مربوط است، از کاهش مصرف قند و غذاهای فرآوری شده و افزایش مصرف میوه‌ها، سبزیجات، چربی‌های سالم و پروتئین‌های گیاهی سود می‌برند. علاوه بر این، مشخص شده که مصرف کم میوه و زیاده‌روی در خوردن فست‌فود زمان انتظار برای باردار شدن را افزایش می‌دهد. رژیم غذایی متعادل به کنترل وزن و تنظیم سطح انسولین کمک می‌کند و از این طریق شانس بارداری را بالا می‌برد.

۸. زیاده‌روی در ورزش

تنباکو برای سلامتی مضر است و حتی اگر قصد بارداری ندارید، باید آن را ترک کنید. سیگار کشیدن برای افرادی که می‌خواهند باردار شوند با خطرات زیر همراه است:

  • اگر در طول روز بیش از ۱۰ نخ سیگار بکشید، شانس باردار شدن شما تا حد زیادی کم می‌شود.
  • سیگار با تغییر لوله‌های فالوپ (لوله‌های رحم) و دهانه‌ی رحم به سقط جنین منجر می‌شود. همچنین می‌تواند باعث بارداری خارج رحمی شود که به آن «حاملگی اکتوپیک» می‌گویند.
  • سیگار ممکن است به تخمدان‌ها آسیب برساند و باعث کاهش تولید تخمک شود. درنتیجه، احتمال باردار شدن شما کاهش می‌یابد.
زیاده‌روی در ورزش

همسرتان هم باید سیگار را ترک کند. چراکه سیگار کشیدن تعداد اسپرم‌ها و سرعت حرکت آن‌ها را کاهش می‌دهد. همچنین اگر به دلیل مشکلات باروری به IVF نیاز دارید، باید بدانید که سیگار کشیدن شانس موفقیت این روش را بسیار کم می‌کند.اگر در حال حاضر باردار هستید، سیگار کشیدن ممکن است باعث ایجاد تغییراتی در اندام‌های تناسلی کودک شما شود و در آینده او را برای بچه‌دار شدن با مشکل روبه‌رو کند.

حتما بخوانید  10 مورد از بهترین راهکارهای ایجاد صمیمیت در خانواده

۹. نوشیدن الکل

اگر فکر باردار شدن حتی برای یک ثانیه از ذهن شما گذشته است، باید همین الان از مصرف نوشیدنی‌های الکلی چشم‌پوشی کنید. این را در نظر داشته باشید که نیمی از بارداری‌ها برنامه‌ریزی نشده هستند و الکل در تمام مراحل، به‌خصوص در هفته‌های اول، روی جنین تأثیر می‌گذارد و رشد مغز و سیستم عصبی او را مختل می‌کند.

اگر از درمان‌های باروری مانند IVF (لقاح آزمایشگاهی) استفاده می‌کنید، نوشیدن الکل شانس شما را برای باردار شدن کاهش می‌دهد. الکل روی مردان هم تأثیر دارد و باعث کاهش هورمون جنسی تستوسترون و اختلال نعوظ می‌شود.

۱۰. مواجهه با بیسفنول آ (BPA)

بیسفنول آ که در بسیاری از محصولات خانگی و ظروف پلاستیکی یافت می‌شود، روی غدد درون‌ریز تأثیر می‌گذارد و عملکرد هورمون‌های تولید مثل را مختل می‌کند. تحقیقات نشان می‌دهد که سطح BPA در زنان نابارور بالاتر است و این ماده شانس موفقیت درمان‌های باروری را کاهش می‌دهد. بنابراین اگر می‌خواهید باردار شوید، بهتر است از مصرف غذاهای بسته‌بندی شده اجتناب کنید.

۱۱. کنار گذاشتن داروها قبا از بارداری

ممکن است فکر کنید قبل از بارداری باید تمام داروهای خود را قطع کنید. اما همه‌ی داروها برای جنین مضر نیستند و حتی مصرف نکردن بعضی از آن‌ها می‌تواند برای شما و فرزندتان خطرناک باشد.هرگز بدون مشورت با پزشک مصرف داروهای خود را قطع نکنید، به‌ویژه اگر به دلیل ابتلا به تشنج، افسردگی یا پرفشاری خون تحت درمان هستید. به‌عنوان مثال، اگر داروی تشنج را قطع کنید و در دوران بارداری دچار تشنج شوید، اکسیژن‌رسانی به جنین کاهش پیدا می‌کند.

حتما بخوانید  فن بیان چیست؟ + بررسی ترفندهای روان و تاثیر گذار صحبت کردن و اعتماد به نفش داشتن
کنار گذاشتن داروها

برای اینکه یک برنامه‌ی درمانی مناسب و بی‌خطر دریافت کنید، با پزشک خود همکاری داشته باشید. ممکن است لازم باشد پزشک نوع دارو یا دوز آن را تغییر دهد. اگر از یک داروی ضدافسردگی استفاده می‌کنید که برای شما مؤثر است، احتمالاً می‌توانید در دوران بارداری هم با خیال راحت از آن استفاده کنید.

۱۲. بی‌توجهی به واکسیناسیون

به محض اینکه تصمیم گرفتید باردار شوید، برای اینکه مطمئن شوید تمام واکسن‌هایتان را زده‌اید، با پزشک تماس بگیرید. در صورت نیاز، شما می‌توانید تا یک ماه قبل از باردار شدن واکسن‌ بزنید. مهم‌ترین واکسن‌ها عبارتند از:

  • سرخجه
  • آبله مرغان
  • هپاتیت

اگر در دوران بارداری به این بیماری‌ها مبتلا شوید، ممکن است فرزندتان دچار مشکلات یا نقایص مادرزادی شود.

۱۳. کنترل نکردن استرس مزمن قبل از بارداری

حذف کامل استرس از زندگی روزمره غیرممکن است، اما تحقیقات نشان می‌دهد که استرس با تغییر هورمون‌ها روی تخمک‌گذاری تأثیر می‌گذارد و باردار شدن را برای زنان سخت‌تر می‌کند. اگر نمی‌توانید استرس‌تان را کنترل کنید، با پزشک در مورد راه‌های مقابله با آن صحبت کنید و از راهکارهایی مانند یوگا و مدیتیشن کمک بگیرید.

نتیجه گیری

وقتی برای باردار شدن تلاش می‌کنید، نمی‌توانید دقیقاً پیش‌بینی کنید که چه زمانی تست شما مثبت می‌شود. کارهایی زیادی وجود دارند که با انجام آن‌ها می‌توانید شانس باردار شدن خود را افزایش دهید. به‌عنوان مثال، می‌توانید مکمل مصرف کنید یا غذاهای سالم بخورید. اما گاهی اوقات، کارهایی که نباید انجام دهید هم به همان اندازه اهمیت دارند.اگر می‌خواهید باردار شوید، باید از زیاده‌روی در ورزش کردن یا مصرف مکمل و کافئین بپرهیزید و سیگار و الکل را ترک کنید. همچنین وزن خود را بیش از حد کاهش یا افزایش ندهید و داروهای خود را بدون مشورت با پزشک قطع نکنید.

حتما بخوانید  چگونه کلافگی احساسی کودک را کنترل کنید؟ + معرفی نشانه های کلافگی در کودکان

سخن پایانی

شما در این مقاله با فعالیت هایی که قبل از بارداری نباید انجام داد آشنا شدید.همچنین از خطرات آنها آگاه شدید.اگر سوال یا نظری دارید آن را در کامنت مطرح کنید تا در اسرع وقت توسط ما جواب داده شود.

سوالات متداول

مشکلات جسمانی و بیماری‌ها چه اثری بر باروری دارند؟

برخی از مشکلات جسمانی و بیماری ها می‌توانند روی توانایی باردارشدن اثر بگذارند. برای‌مثال، سندرم تخمدان پلی کیستیک، اختلالات تیروئید، آندومتریوز و مبتلابودن به بیماری های مقاربتی در باردارشدن اختلال ایجاد می‌کنند. این مشکلات مختص زنان است. اما در مردان کم‌بودن تعداد اسپرم‌ها، توانایی حرکت و شکل آن‌ها می‌تواند بر باروری اثرگذار باشد. پزشک بهترین کسی است که می‌تواند این موضوعات را بررسی و راهکارهای لازم را ارائه کند.

آیا آزمایش‌های ژنتیک ضرورت دارند؟

زنان و مردانی که می‌خواهند بچه‌دار شوند باید آزمایش‌های ژنتیکی انجام دهند تا مطمئن شوند که در این زمینه مشکل خاصی ندارند. مواردی نظیر آتروفی ماهیچه‌ای نخاعی، بیماری تی-سکس، سیستیک فیبروزیس و موارد دیگر ازجمله بیماری های ژنتیکی است که احتمال دارد به نوزاد منتقل شود. اگر جواب هریک از این آزمایش‌ها مثبت اعلام شود، پزشک راهکارهای لازم را با شما در میان خواهد گذاشت تا زایمانی طبیعی داشته باشید و مشکلات ژنتیکی به نوزاد منتقل نشود.یکی از روش‌های جلوگیری از انتقال مشکلات وراثتی به نوزاد این است که، با تشخیص ژنتیکی پیش از لانه‌گزینی جنین (PGD)، از لقاح مصنوعی (IVF) استفاده کنید. این روش‌ها به والدین کمک می‌کند تا وجود مشکلات وراثتی را در رویان‌ تشخیص دهند.

پاسخ دهید