جمعه , ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

تفاوت‌های علائم اولیه بارداری و پریود و نحوه تشخیص هرکدام

“دارم پریود میشم یا حامله‌ام؟” این پرسشی است که بسیاری از خانم‌ها گاهی حتی ماهیانه یکبار از خود می‌پرسند و بابت آن استرس زیادی را به خود وارد می‌کنند. حق هم دارند چراکه علائم اولیه بارداری تقریبا شبیه به نشانه‌های سندرم پیش از قاعدگی یا PMS است. بارزترین نشانه حاملگی، عقب افتادن عادت ماهیانه به شمار می‌آید. اما قضیه به همین سادگی‌ها نیست زیرا بسیاری دلایل دیگر هم برای به تاخیر افتادن پریود وجود دارد. در این مقاله سعی داریم تفاوت علائم بارداری و پریود را به طور کامل برایتان شرح دهیم تا دیگر هیچ نقطه مبهمی در ذهنتان باقی نماند.

علائم مخصوص سندرم پیش از قاعدگی

PMS در نیمه دوم چرخه عادت ماهیانه زنان رخ داده و می‌تواند شامل علائم فیزیکی، رفتاری و احساسی باشد. به طور معمول خانم‌ها قبل از شروع پریود در هر ماه ممکن است علائم خفیفی از قبیل حساسیت سینه (درد یا تورم)، خستگی، نفخ و اختلال در خلق و خو را تجربه کنند. اما اگر این علائم شدید باشد می‌توان آنها را نشانه PMS یا سندرم پیش از قاعدگی دانست. از هر ۴ زن، معمولا یکی از آنها هر ماه با علائم پی ام اس مواجه می‌شود.

 علائم پریود

علائم مخصوص بارداری

گفتیم که سینه‌های شما در دوران PMS می‌توانند حساس شوند. این علامت در اوایل بارداری نیز می‌تواند وجود داشته باشد. همچنین ممکن است شما احساس خستگی زیادی داشته باشید. اما عمده تفاوت علائم بارداری و پریود این است که اگر باردار باشید دیگر پریود نخواهید شد. حالت تهوع نیز علامتی است که بیشتر در ۳ ماهه اول بارداری دیده می‌شود و در سندرم پیش از قاعدگی چندان شایع نیست. حالت تهوع مربوط به بارداری اغلب بعد از هفته دوازدهم برطرف می‌شود.

اگر مایلید مکمل تقویت بارداری بانوان را در بهترین مارک‌ها و با برترین کیفیت‌ها تهیه نمایید، کلیک کرده و وارد داروخانه آنلاین مثبت سبز شوید.

علائم بارداری

علائم مشترک بارداری و پریودی

پیش از آنکه تفاوت علائم پریود و بارداری را بازگو کنیم، برخی از علائم مشترک میان این دو را برایتان شرح می‌دهیم:

حتما بخوانید  بررسی و آشنایی با رفتارها و کارهای اذیت کننده و آزاردهنده متقابل در زنان و مردان در زندگی مشترک

تغییرات خلقی

احساس تحریک پذیری، اضطراب یا ناراحتی (همراه با گریه کردن) هم در اوایل بارداری دیده می‌شود و هم در روزهای منتهی به پریود شدن. علائم PMS معمولا با شروع قاعدگی از بین می‌رود. در صورتی‌که تغییرات خلقی ادامه یابد و فرد پریود نیز نشود، احتمالا حامله است. حدود ۱۰ درصد از زنان باردار نشانه‌هایی از افسردگی را در خود تجربه می‌کنند. اگر بیش از ۲ هفته احساس غم و اندوه در شما وجود داشت و دلیلی برای آن پیدا نکردید، به پزشک مراجعه نمایید.

نفخ و یبوست

تغییرات هورمونی یکی از دلایل شایع یبوست در زنان است. نوسانات هورمونی می‌تواند حرکات روده را کند نماید. تحقیقات نشان می‌دهد که یبوست تا ۳۸ درصد از زنان را در دوران بارداری تحت تاثیر قرار می‌دهد اما این عارضه درست قبل از پریود شدن نیز ممکن است دیده شود. بسیاری از خانم‌های باردار در ۲ یا ۳ ماهه اول حاملگی یبوست را تجربه می‌کنند اما اگر یبوست بر اثر پی ام اس باشد باشد بلافاصله بعد از پریود شدن برطرف شود.

درد و حساس شدن سینه‌ها

تغییرات پستان یکی از علائم رایج PMS و اوایل بارداری است. این تغییرات می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • درد
  • حساس شدن
  • ورم
  • سنگینی
  • بافت ناهموار سینه

شدت این علائم در بین افراد می‌تواند متفاوت باشد. با این حال در افراد مبتلا به سندرم پیش از قاعدگی، علائم مربوط به سینه معمولا دقیقا قبل از دوره قاعدگی قابل توجه است و اغلب در طول دوره یا درست پس از پایان آن از بین می‌رود.

در اوایل بارداری سینه‌ها ممکن است هنگام لمس حساسیت خاصی داشته باشند و اغلب سنگین‌تر از قبل حس شوند. ممکن است در ناحیه اطراف نوک پستان احساس گزش یا درد وجود داشته باشد. در برخی از بانوان نیز رگ‌های روی پستان آبی‌تر و قابل توجه‌تر می‌شوند. در دوران بارداری علائم مربوط به پستان ممکن است ۱ یا ۲ هفته پس از لقاح شروع شده و تا زمان زایمان ادامه یابد.

حتما بخوانید  مخلوط شیر و خرما بهترین رژیم لاغری اگر می خواهید تا عید وزن کم کنید

احساس خستگی

ترشح هورمون پروژسترون قبل از پریود می‌تواند علت احساس خستگی در دوران قاعدگی باشد. با شروع پریود این علامت معمولا از میان می‌رود. البته در خانم‌هایی که دچار پریودهای سنگین می‌شوند، احساس خستگی می‌تواند در طول دوره همچنان وجود داشته باشد. این احساس خستگی همچنین می‌تواند نشانه کم‌خونی یا فقر آهن باشد. در این صورت بهتر است برای خرید قرص آهن اقدام کنید.

در ۳ ماهه اول بارداری نیز احساس خستگی در میان بانوان بسیار شایع است. حتی در برخی از زنان تا پایان ۹ ماه حاملگی ممکن است همچنان وجود داشته باشد. مشکل در خوابیدن و تکرر ادرار در شب می‌تواند خستگی بارداری را شدیدتر و آزاردهنده‌تر کند.

لکه بینی و خونریزی

لکه‌بینی یا خونریزی خفیف می‌تواند در اوایل بارداری رخ دهد. این خونریزی به دلیل لانه گزینی و معمولا ۱۰ تا ۱۴ روز پس از لقاح دیده می‌شود. البته این نوع خونریزی در بسیاری از زنان اصلا اتفاق نمی‌افتد. تفاوت علائم پریود و بارداری از لحاظ خونریزی در این است که خونریزی در اوایل بارداری اگر وجود داشته باشد، بسیار خفیف به حساب می‌آید. خونریزی مربوط به قاعدگی اغلب ۴ یا ۵ روز طول می‌کشد و خیلی شدیدتر از لکه‌بینی است.

نوشته های مرتبط

گرفتگی عضلات

هم در سندرم پیش از قاعدگی و هم در اوایل بارداری گرفتگی عضلات ممکن است دیده شود. گرفتگی عضلات در اوایل بارداری شبیه به دردهای قاعدگی است اما اغلب در پایین معده احساس می‌شود. در طول دوران بارداری هفته‌ها یا ماه‌ها همچنان ممکن است گرفتگی عضلات وجود داشته باشد زیرا جنین در حال لانه‌گزینی است و به رحم فشار وارد می‌شود.

حتما بخوانید  معرفی21 فعالیت ساده و جالب برای خوش گذرانی با خانواده

سردرد و کمردرد

تغییرات هورمونی می‌تواند باعث سردرد و کمردرد در اوایل بارداری و قبل از دوره قاعدگی شود.

تغییر در اشتها

افزایش اشتها و میل به غذا از علائم شایع بارداری هستند اما ممکن است با PMS نیز رخ دهند. بسیاری از افراد مبتلا به PMS افزایش اشتها و میل به غذاهای شیرین یا چرب یا غذاهای غنی از کربوهیدرات را تجربه می‌کنند. تغییرات در هورمون‌های استروژن و پروژسترون به احتمال زیاد روی اشتها و هوس مربوط به خوردن خوراکی‌ها تاثیر می‌گذارد. برخی از زنان باردار هوس مواد غیر غذایی مانند یخ یا خاک می‌کنند. به این نوع هوس غذایی پیکا یا هرزه‌خواری می‌گویند که در بعضی از زنان باردار دیده می‌شود اما در پی ام اس وجود ندارد.

تفاوت سندرم پیش از قاعدگی و علائم اولیه بارداری

تفاوت علائم پریود و بارداری

با آگاهی از موارد زیر فرق بین نشانه‌های سندرم پیش از قاعدگی با علائم اولیه حاملگی را بهتر متوجه خواهید شد:

عقب افتادن پریود

پریود نشدن یکی از بارزترین علائم بارداری است. اگر یک هفته تاخیر در پریود ایجاد شود، بهتر است فرد تست بارداری بدهد یا با خرید بی بی چک احتمال بارداری خود را مورد بررسی قرار دهد. البته به دلایل دیگری نیز تاخیر در پریود می‌تواند اتفاق بیفتد:

  • فشار
  • وزن کم بدن
  • سندرم تخمدان پلی کیستیک
  • تغییر در روش جلوگیری از بارداری
  • مشکلات پزشکی مثل کم‌کاری تیروئید یا دیابت
  • یائسگی

اما در PMS تاخیر در پریود دیده نمی‌شود.

حالت تهوع

از علائم تفاوت پریود و بارداری به حالت تهوع نیز می‌توان اشاره کرد. تهوع و استفراغ از علائم رایج در PMS نیستند. اما مشکلات خفیف گوارشی درست قبل از قاعدگی هم می‌تواند وجود داشته باشد. ۸۰ درصد از زنان باردار در اوایل بارداری حالت تهوع و استفراغ را تجربه می‌کنند. در ۳ ماهه دوم بارداری این نوع علائم کاهش می‌یابد.

حتما بخوانید  چغندر قند و لاغری که باور نمی کنید ولی باعث کاهش وزن می شود

تغییر نوک پستان

تغییرات مربوط به سینه مثل تورم هم می‌تواند قبل از قاعدگی اتفاق بیفتد و هم در زمان اوایل بارداری. اما تغییر در نوک سینه‌ها به ندرت قبل از پریود دیده می‌شود. اگر ناحیه اطراف سینه تیره‌تر و بزرگ‌تر از قبل شود می‌تواند نشانه بارداری باشد. این تغییرات ۱ یا ۲ هفته بعد از لقاح می‌تواند ایجاد شود.

دیگر علائم مشابه با PMS و بارداری

اگر پریودهای نامنظم دارید یا تاخیر زیادی در عادت ماهیانه شما ایجاد شده است اما باردار نیستید، ممکن است دلایل دیگری وجود داشته باشد. رایج‌ترین دلایلی که باعث تغییر در سیکل عادت ماهیانه می‌شوند عبارتند از:

  • نوسانات وزن
  • کم‌کاری یا پرکاری تیروئید
  • استرس شدید
  • تمرینات ورزشی سنگین
  • برخی از روش‌های جلوگیری از بارداری
  • سندرم تخمدان پلی کیستیک

چنانچه پریودهای شما منظم نیست، بهتر است به پزشک متخصص زنان مراجعه کنید. پزشک با بررسی علائم و سونوگرافی می‌تواند علت این مشکل را بررسی کرده و راه‌های درمان را پیش روی شما قرار دهد.

در چه صورتی به پزشک مراجعه کنیم؟

تفاوت علائم پریود و بارداری را برایتان شرح دادیم. بانوانی که مشکوک به بارداری هستند بهتر است ابتدا در منزل از بیبی چک استفاده کنند و بعد اگر نتیجه مثبت بود به پزشک مراجعه نمایند. اما اگر نتیجه منفی بود و ۱ یا ۲ هفته از موعد پریود شدن گذشت، فرد باید جهت بررسی‌های تخصصی‌تر به پزشک مراجعه کند. امیدواریم با خواندن این مقاله به پاسخ سوالات خود رسیده باشید اما اگر همچنان پرسشی وجود دارد، در پایان این مقاله در بخش کامنت‌ها، آن را بنویسید تا پاسخگوی شما باشیم.

پیشنهاد ما به شما

رابطه آلودگی هوا و سندرم داون چیست؟

آلودگی هوا یکی از معضلات کلان شهرهاست که متاسفانه روز به روز گسترده‌تر هم می‌شود. …

دیدگاهتان را بنویسید