سه شنبه , ۲۸ فروردین ۱۴۰۳

لاغری با آجیل: احساس ضعف شدید دارید؟ پس بهتر است با آجیل رژیم بگیرید!

لاغری با آجیل: از گذشته این باور که آجیل ها خوراکی های چرب و ناسالم هستند در بین مردم وجود داشته است. اگرچه در بسیاری از کشورها به دنبال اطلاع رسانی نهادهای مسئول و افزایش آگاهی عمومی, این باور غلط اصلاح شده است؛ هنوز در ایران بسیاری از خانواده‌ها فکر می‌کنند که آجیل برای سلامتی مفید نیست.

شاید شما هم این جمله را از اطرافیان خود شنیده اید که مصرف آجیل باعث افزایش چربی خون و افزایش وزن می شود. جملاتی نظیر: تخمه نخور. چاق میشی یا بادام هندی خیلی چربه….

امروزه با توجه به پیشرفت علوم مختلف و آگاهی دقیق از ارزش غذایی تمام خوراکی هاء و به دنبال شناخت سازوکارهای سلولی و مولکولی، دانشمندان تایید کرده اند که مصرف آجیل نقش مهمی در کاهش سطح قند خون، کاهش چربی خون، کاهش وزن و شاخص توده بدنی  دارد.

اگر به دنبال کاهش وزن هستید، اصلا به حرف کسانی که شما را از خوردن آجیل منع می کنند توجه نکنید. البته آجیل به دلیل محتوای چربی بالا و مقدار کالری زیادی که دارد، همیشه متهم شماره یک افزایش وزن و چاقی معرفی شده است؛ اما شک نداشته باشید که مصرف آجیل و خشکبار به جای هله هوله های بی خاصیت و پرکالری انتخاب بسیار عاقلانه ای است.

در این بخش از سلامت، ما به شما توصیه می کنیم که لاغری با آجیل را امتحان کنید و تناسب اندامی که خواهانش را هستید محقق کنید. با وب سایت گفتنی همراه باشید.

چربی سوزی و لاغری با آجیل و خشکبار

چربی سوزی و لاغری با آجیل و خشکبار
برای مثال اگر شما به عنوان عصرانه یک مشت آجیل و یک میوه بخورید. یک میان وعده سالم و کم کالری خورده اید که حسابی شما را سیر میکند و هیچ ضرری هم به شما نمی رساند.

حتما بخوانید  عوارض وابستگی به والدین چیست؟ + معرفی ۸ نشانه‌ی وابستگی بیش‌ازحد والدین به فرزندان

ترکیب کاملی که از فیبرهای خوراکی، پروتئین ها و ویتامین ها در آجیل وجود دارد، باعث القای حس سیری می شود و لذا استفاده از آن به عنوان میان وعده، عامل مهمی در جلوگیری از ریزه خواری و در نتیجه مدیریت و حفظ وزن مناسب محسوب می شود.

به طور کلی بهترین راه برای کاهش وزن برنامه ریزی الگوی تغذیه به گونه ای است که قابل اجرا و ارضا کننده باشد. آجیل غریزه گرسنگی شما را ارضا می کند. و شما را خوب سیر می کند.

آجیل به دلیل محتوای چربی بالایی که دارده سرشار از انرژی است و به همین دلیل همیشه متهم به «چاق کننده بودن» می شود. از سوی دیگر مصرف آجیل به عنوان عامل موثر در کاهش وزن توصیه می شود. اما چه عواملی باعث می شود تا آجیل علی رغم چرب بودن و پر انرژی بودن، مانع از افزایش وزن و چاقی شود؟

آجیل چگونه سبب کاهش وزن می‌شود؟

بادام و کاهش وزن

لاغری با آجیل: در سال های گذشته مطالعات فراوانی انجام شد تا مشخص شود که آجیل و خشکبار از طریق چه سازوکارهایی به مدیریت وزن و کاهش وزن کمک می کند. مهمترین این مکانیزم ها را می توان به شرم زیر توصیف کرد:

کاهش اشتها

چربی های خاصی که در آجیل وجود دارد. سبب آزادسازی هورمون های سیری از قبیل کولسیتوکینین ۰۰ در دستگاه گوارش می شود. همچنین محتوای فیبر خوراکی و پروتئین. می تواند به عنوان عامل سرکوب کننده اشتها و کاهش کرسنگی عمل کند.

دانشمندان تایید کرده اند اثر ضد اشتهای آجیل، زمانی که به صورت کامل و درسته مصرف شود(یعنی آجیل بخورید) بسیار بیشتر از زمانی است که به صورت خمیر یا کره (مثل کره بادام زمینی یا شیر بادام) خورده شود.

حتما بخوانید  آشنایی و بررسی ۵ تمرین موثر برای تقویت ذهن‌آگاهی در کودکان و نوجوانان

همچنین اکر شما آجیل را به عنوان میان وعده بخورید. نسبت به زمانی که آن را همراه غذا یا به عنوان جزیی از غذا می خورید. بیشتر سیر می شوید. نکته جالب دیگر مصرف آجیل با پوست است. تمقیقات ثابت کرده زمانی که شما آجیل با پوست می خورید.

نسبت به زمانی که آمیل مغز شده می خورید زودتر سیر می شوید. ظاهراً در این مورد چشمان شما با دیدن پوسته های آجیل و با تخمین مقدار آجیلی که خورده اید. به سیری زودرس شما کمک میکند.

عدم جذب تمام انرژی

لاغری با آجیل: وقتی ارزش غذایی خوراکی های مختلف را بررسی می کنید. در مورد آجیل ها به نکته عجیبی بر می خوریم. مقدار چربی و انرژی که پس از مصرف آجیل در بدن ما جذب می شود، کمتر از آن عددی است که در جدول ارزش غذایی مشاهده می کنیم؛ و در حدود ۱۵% از محتوای انرژی آجیل از بدن ما دفع میشود.

در حقیقت افرادی که زیاد آجیل می خورند. به علت دفع چربی آجیل، مدفوع چربتری دارند. ساختار چربی آجیل ها به گونه ای است که در برابر جذب توسط روده مقاومت می کنند.

شاخص کلیسمی پایین

لاغری با آجیل: مقدار کربوهیدرات موجود در آجیل ها به قدری ناچیز است که اصولاً در جدول شاخص گلیسمی، برای آجیل جایگاهی وجود ندارد، اما یک خاصیت جالب آجیل, توانایی آن در کاهش شاخص گلیسمی غذاهای دیگر است.

مصرف آجیل همراه با یک وعده غذایی که شاخص گلیسمی(مقدارکربو‌هیدرات) بالایی دارد، گوارش کربوهیدرات غذا را آهسته کرده, و در نتیجه سرعت افزایش قند خون پس از صرف غذا را کاهش می دهد تا بدن مدت زمان بیشتری احساس سیری کند.

حتما بخوانید  چگونه به اقتصاد خانواده کمک کنیم؟اگر خانواده دچار مشکلات اقتصادی شد چه کنیم؟ + نقش زنان در رفع مشکلات اقتصادی

اثر بر انسولین

لاغری با آجیل:  افزایش مقاومت انسولینی با ایجاد التهاب مزمن باعث افزایش وزن می شود. مصرف آجیل به خوبی سطح انسولین خون را پایین می آورد. و با افزایش حساسیت انسولینی در دراز مدت باعث کاهش وزن می شود. به عنوان مثال مصرف یک وعده غذایی غنی از گردو(مثل خورش فسنجان), با ترشح هورمون آدیپونکتین باعث کاهش مقاومت انسولینی می شود.

اثر روانی

لاغری با آجیل: وقتی شما برای کاهش وزن یک برنامه غذایی صحیح داشته باشید که با انواع آجیل و خشکبار همراه باشد، نسبت به یک رژیم غذایی سخت علاقه بیشتری به دنبال کردن آن خواهید داشت. طبیعی است که رضایت روانی از این رژیم، موفقیت بیشتری برای شما به دنبال دارد.

اگر به جای کره ی آجیل ها، خود آجیل را بخورید چربی کمتری جذب خواهید کرد!

یکی از مهمترین نکاتی که شما باید در مورد الگوی تغذیه خود بدانید این است که هر یک کالری با هر یک کالری برابر نیست. شاید از خواندن این جمله تعجب کنید. اما تکرار می کنیم که هر یک کالری با هر یک کالری برابر نیست. برای روشن شدن این مطلب به مثال زیر دقت کنید:

مقدار مشخصی از بادام زمینی را در نظر بگیرید که ۱۶۰ کالری انرژی دارد. این مقدار بادام زمینی تقریباً دارای ۶ گرم کرپوهیدرات،۴ گرم چربی و ۶ گرم پروتئین است. حالا در مقداری چوب شور که ۱۶۰ کالری انرژی دارد. ۳۳ گرم کربوهیدرات، ۱ گرم چربی و۴ گرم پروتئین وجود دارد.

مقدار مشخصی از پاستیل که همین مقدار انرژی دارد. فقط ‎۲۹٩‏ گرم کربوهیدرات دارد ولی فاقد پروتئین و فیبر است. در اینجا مشاهده می کنید که خوراکی های مختلف که مقدار یکسانی انرژی دارند.

حتما بخوانید  نوار بهداشتی زنان در گذشته چه شکل هایی داشت؟

از نظر ارزش غذایی با یکدیگر تفاوت فاحشی دارند و به همین دلیل گفته می شود که مثلاً ۱۶۰ کالری بادام زمینی از نظر تغذیه ای با ۱۶۰ کالری پاستیل برابر نیست. به بیان ساده تر چنین گفته می شود که مهم نیست شما چه مقدار می خورید. مهم این است که چه چیزی می خورید.

شما می توانید انواع آجیل و خشکبار را به راحتی از فروشگاه آجیل و خشکبار خریداری کنید. به آسانی آن را در جیب یا کیفتان بریزید و به محل کارتان ببرید. و به همین راحتی هم ممکن است در خوردن آن افراط کنید.

اگر جزو آن دسته از مردم هستید که هر روز یک مشت آجیل می خورید، قدر خودتان را بدانید؛ چون خیلی از دوستان شما تا وقتی تمام محتوای ظرف آجیل را تمام نکنند بی خیال نمیشوند.

اگرچه آجیل ها خوراکی های سالمی هستند. اما فراموش نکنید که آجیل بمب کالری است. یک مشت آجیل, بین ۲۰۰-۱۶۰ کالری انرژی دارد و بدیهی است با مصرف بی رویه دچار افزایش کالری دریافتی و در نتیجه افزایش وزن خواهید شد.

بنابراین برای بهره مندی از خواص مفید آجیل و ضرر نکردن از محتوای انرژی بالای آن، توصیه می شود در برنامه غذایی خود آجیل ها را با سایر مواد غذایی جایگزین کنید. ترجیح بر این است که خوراکی های دارای چربی اشباع را از برنامه غذایی خود حذف کرده و به جای آن آجیل مصرف کنید.

شما حق ندارید روزی نیم کیلو تخمه و پسته بخورید. و انتظار داشته باشید چاق نشوید! در سراسر جهان، رمز موفقیت در حفظ تعادل است و بهتر است شما نیز همان روزی ۳۰ گرم یا یک مشت آجیل توصیه شده توسط متخصصین را مصرف کنید تا از تمام فواید آن بهره مند گردید. نکته مهمی که باید در مصرف آجیل در نظر داشت. مقدار مصرف است.

حتما بخوانید  فواید عوارض و نحوه تزریق آمپول پروژسترون

موردی که در چربی سوزی با آجیل و خشکبار بسیار مهم است این است که شما به این توجه داشته باشید که نباید آجیل ها را به مقدار بسیار زیاد مصرف کرده و هر چیزی باید به مقدار مشخص و معین مصرف شود تا در دراز مدت ایجاد اضافه وزن نشود و به قول ضرب المثل ها از آن ور بوم نیفتیم.

امیدوارم که خواندن این مقاله تناسب اندام و تغذیه،  به شما در پیدا کردن آجیل های مناسب برای چربی سوزی با آجیل و خشکبار کمک کرده باشد و در نهایت زندگی همراه با سلامتی و تندرستی را برایتان آرزومندم.

این مطالب را هم از دست ندهید:

با رژیم غذایی اسکاندیناوی هم لاغر شوید و هم از دیابت پیشگیری کنید!

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو تا عید


نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد.
برای شرکت در چالش ۱۲ کیلو لاغری با دمنوش گیاهی تا عید، همین الان میتونین مشاوره رایگان بگیرین.

پیشنهاد ما به شما

تفاوت‌های علائم اولیه بارداری و پریود و نحوه تشخیص هرکدام

“دارم پریود میشم یا حامله‌ام؟” این پرسشی است که بسیاری از خانم‌ها گاهی حتی ماهیانه …

دیدگاهتان را بنویسید