شنبه , ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

جرم گیری دندان چیست؟ مراحل + مراقبت‌های بعد از آن

وقتی فردی به سلامت دندان‌های خود اهمیت ندهد، دندان‌ها به مرور تخریب می‌شوند. مسواک نزدن دندان‌ها موجب تجمع مواد غذایی در لا به لای آن‌ها می‌شود. باکتری‌ها هم به این تجمعات می‌پیوندد و باعث ایجاد بوی بد دهان می‌شوند. مسواک نزدن همچنین باعث ایجاد جرم و پلاک در دندان‌ها می‌شود. جرم گیری دندان، بهترین روش برای از بین بردن جرم‌ها و پلاک‌های دندانی است. در ادامه این مطلب درباره جرم‌ گیری دندان، مراحل و مراقبت‌های بعد از آن بیشتر توضیح می‌دهیم.

جرم دندان چیست؟

منظور از جرم دندان، یک لایه چسبناک باکتریایی و بدون رنگ است. جرم دندان ابتدا به شکل یک رسوب نرم بین دندان‌ها ایجاد می‌شود. اگر جرم دندان بیشتر ۲۴ یا ۴۸ ساعت روی دندان‌ها باقی بماند، مواد معدنی موجود در بزاق دهان با آن ترکیب می‌شوند. به مرور زمان این رسوب نرم، تبدیل به لایه‌ای سخت می‌شود که با پیوندی بسیار محکم به سطح دندان‌ها می‌چسبد. جرم دندان را در مراحل اولیه تشکیل شدن می‌توان با مسواک از بین برد، اما پس از سفت شدن نمی‌توان به راحتی آن را حذف کرد. پلاک دندانی در بالا و زیر لثه‌ها قرار گرفته و برای حذف آن باید به دندانپزشکی مراجعه کنید.

جرم تشکیل شده در زیر لثه معمولا به رنگ قهوه‌ای یا سبز مایل به سیاه است. در حالی که جرمی که در بالای لثه‌ها تشکیل می‌شود، معمولا به رنگ سفید مایل به کرم، زرد و حتی گاهی خاکستری است. جرم در نهایت باعث تشکیل پلاک باکتریال شده و عوارض زیر را به همراه دارد:

  1. ابتلا به بیماری‌های پریودنتال
  2. تحلیل استخوان فک
  3. بوی بدن دهان
  4. لق شدن دندان‌ها
  5. پوسیدگی دندان
  6. درد و عفونت
حتما بخوانید  چالش‌های جراحی لگن و ران

اگر در مراقبت از دندان‌هایتان کمی تنبلی می‌کنید و میانه خوبی با مسواک ندارید، به احتمال زیاد دندان‌های شما در معرض جرم و پلاک هستند. توصیه ما به شما این است که با مراجعه به موقع به دندانپزشکی برای جرم‌ گیری دندان و استفاده منظم از مسواک و نخ دندان، از تشکیل جرم روی دندان‌هایتان جلوگیری کنید.

جرم گیری دندان چه فوایدی دارد؟

جرم‌گیری دندان یا بروساژ فواید زیادی برای دندان‌ها به همراه دارد. برخی از فواید جرم گیری برای دندان‌ها عبارتند از:

  1. جلوگیری از پوسیدگی دندان‌ها
  2. جلوگیری از ابتلا به بیماری‌های پریودنتال
  3. جلوگیری از تشکیل لکه‌ها و از بین بردن آن‌ها
  4. جلوگیری از ایجاد بوی بد دهان
  5. بهبود تورم و قرمزی لثه‌ها

به خاطر داشته باشید که جرم گیری دندان زمانی موثر است که بعد از آن به خوبی از دندان‌هایتان مراقبت کنید. در غیر این صورت جرم و پلاک مجددا تشکیل شده و به جرم گیری مجدد نیاز خواهید داشت.

چند بار باید دندان‌ها را جرم گیری کنیم؟

تعداد مراتب نیاز به جرم گیری دندان، تنها به خود شما بستگی دارد. اگر به سلامت دندان‌ها و دهان خود اهمیت بدهید و به خوبی نکات مراقبتی را رعایت کنید، مسلما دندان‌هایتان به یک بار جرم گیری نیاز خواهند داشت. به طور کلی اکثر افراد به سالی یک بار جرم گیری دندان نیاز دارند تا از شر جرم‌هایی که به راحتی و با استفاده از مسواک از بین نمی‌روند، راحت شوند. تعداد مراتب نیاز به جرم گیری دندان، بستگی به نظر دندانپزشک متخصص دارد. دندانپزشک در برخی افراد توصیه می‌کند که هر ۶ ماه یک بار جرم گیری کنند، در حالی که برخی ممکن است حتی به یک بار جرم گیری هم نیاز نداشته باشند.

حتما بخوانید  لیزر الکساندرایت کندلا

روش‌های جرم گیری دندان

جرم گیری دندان در طی ۱ الی ۲ جلسه انجام می‌شود. در فواصل بین جلسات بیمار باید طبق توصیه‌های دندانپزشک عمل کرده و از دهانشویه مخصوص استفاده کند. برای جرم گیری دندان‌ها دو روش اصلی وجود دارد:

  1. جرم گیری با ابزاهای دستی
  2. جرم گیری با ابزارهای التراسونیک

برخی از دندانپزشکان ممکن است از هر دو روش برای جرم گیری دندان‌های شما استفاده کنند. انتخاب روش جرم گیری با توجه به میزان جرم‌ دندان‌ها و سختی آن‌ها صورت می‌گیرد.

در کلینیک دکتر نصیری علاوه بر خدمات جرم گیری دندان، درمان آبسه دندان، جراحی ایمپلنت دیجیتال و لمینت دندان خدمات مربوط به دندانپزشکی کودکان و ارتودنسی هم ارائه می‌شود. 

مراحل جرم گیری دندان

جرم گیری یکی از خدمات رایج دندانپزشکی است. گاهی ممکن است به همراه جرم گیری، فرآیند روت پلنینگ هم انجام شود. در این قسمت مراحل جرم گیری دندان‌ را توضیح می‌دهیم:

  1. بی‌حسی موضعی

فرآیند جرم گیری هیچ گونه دردی ندارد. اما چون در طی فرآیند جرم گیری ممکن است احساس بدی به شما دست بدهد، قبل از جرم گیری بی حسی موضعی انجام می‌شود. با بی حسی موضعی شما در جین جرم گیری هیچ درد یا احساس بدی را تجربه نخواهید کرد.

  1. جرم گیری

پس از گذشت ۵ دقیقه، بی حسی اثر کرده و نوبت به جرم گیری می‌رسد. در این مرحله دندانپزشک جرم و پلاک‌های موجود در زیر لثه، بالای لثه، اطراف ریشه دندان و انتهای تاج دندان را پاک می‌کند. جرم گیری ممکن است با استفاده از ابزارهای دستی یا به کمک ابزارهای التراسونیک انجام شود.

  1. روت پلنینگ
حتما بخوانید  بهترین متخصص لمینت در تهران

روت پلنینگ فرآیندی است که در آن پلاک و جرم‌ها به صورت عمقی از لثه‌ها پاک می‌شوند. گاهی اوقات در طی روت پلنینگ سمنتوم به طور کامل حذف شده و یا بخشی از دنتین نیز برداشته می‌شود.

  1. شستشوی نهایی

پس از اتمام جرم گیری، شستشوی نهایی به منظور پاکسازی کامل باکتری‌ها انجام می‌شود.

مراقبت‌های بعد از جرم گیری دندان

مراقبت‌های بعد از جرم گیری دندان از تشکیل مجدد جرم روی دندان‌ها جلوگیری می‌کنند. این مراقبت‌ها عبارتند از:

  1. شستشوی دهان با دهانشویه مخصوص
  2. مسواک زدن اصولی و با استفاده از مسواک مناسب
  3. استفاده از خمیردندان مناسب
  4. استفاده منظم از نخ دندان
  5. از خوردن و آشامیدن خوراکی‌های رنگی مثل چای، قهوه و … تا ۲۴ ساعت بعد از جرم گیری بپرهیزید.
  6. تا چند روز دندان‌ها نسبت به مواد غذایی خیلی گرم یا سرد حساس می‌شوند. به همین دلیل بهتر است از خوردن مواد غذایی خیلی سرد یا خیلی گرم بپرهیزید تا حساسیت دندان‌ها از بین برود.
  7. تا چند روز بعد از جرم گیری از خوردن خوراکی‌های چسبناک، اسیدی و خیلی شیرین بپرهیزید
  8. با محلول نمک و آب غرغره کنید
  9. بعد از جرم گیری از مصرف سیگار و دخانیات خودداری کنید
  10. هر ۶ ماه یک بار برای معاینه دندان‌هایتان به دندانپزشکی مراجعه کنید.

تفاوت بلیچینگ و جرم‌گیری دندان چیست؟

هر دو راه جرم‌گیری و بلیچینگ دندان موجب شفاف‌تر و روشن‌تر شدن دندان‌ها می‌شود ولی در هرکدام از این راه‌ها نحوه و مقدار سفید کردن دندان‌ها فرق دارد.

جرم‌گیری دندان یا (اولتراسونیک) موجب پاک شدن دندان‌ها از املاح رسوب‌کرده که موجب بوی نامطبوع دهان، بدرنگی و زبری و سختی دندان‌ها می‌شود.

حتما بخوانید  ارتودنسی متحرک، اثربخشی و هزینه آن در مقابل ارتودنسی ثابت

خود بزاق و آب دهان افراد به شکل طبیعی با باکتری‌ها و مواد غذایی و میکروب‌های دهان مخلوط شده و درست شدن لایه‌‌ای تحت عنوان پلاک روی سطح دندان‌ها می‌کند.

برای از بین بردن پلاک‌های به وجود آمده روی دندان‌ها باید از جرم‌گیری دندان کمک گرفت که با انجام این کار پلاک‌ها و رسوباتی که در میان دندان و لثه‌ها وجود دارد از بین می‌رود که همین مسئله گاهی باعث روشن‌تر شدن لثه و دندان بیماران می‌شود.

اما بلیچینگ دندان تنها یک‌راه برای سفید کردن دندان‌ها است. این روش درواقع راهی درمانی است برای محو کردن لکه‌ها و رنگ‌دانه‌های سطح دندان که براثر مرور زمان و به شکل ژنتیکی ایجادشده این راه فقط برای زیبایی است و راهی درمانی نیست. بلیچینگ دندان یکی از راه‌های خوب و کم آسیب برای سفید کردن دندان است.

کلینیک دکتر نصیری جایی برای تلفیق هنر، فناوری و علم دندانپزشکی

کلینیک دکتر نصیری بدون شک یکی از مجهزترین کلینیک‌های دندانپزشکی در تهران است که در آن، خدمات مختلف پزشکی از جمله جرم گیری دندان با استفاده از جدیدترین فناوری‌ها انجام می‌شوند. در این کلینیک با استفاده از یک اسکنر داخل دهانی، تصاویر سه بعدی دقیقی از دندان‌های شما گرفته می‌شود و سپس روکش‌ دندان شما به کمک نرم‌افزارهای مخصوص طراحی و اجرا می‌شود. برای آشنایی بیشتر با خدمات کلینیک دندانپزشکی دکتر نصیری به آدرس https://dr-nassiriclinic.com/ مراجعه کنید. 

پیشنهاد ما به شما

 ایمپلنت دندان دیجیتال: تکنولوژی نوین در جایگزینی دندانها

 ایمپلنت دندان دیجیتال: تکنولوژی نوین در جایگزینی دندانها  معرفی ایمپلنت دندان دیجیتال، یکی از نوآورانه‌ترین …

دیدگاهتان را بنویسید