جمعه , ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
مدیریت استراتژیک

مدیریت استراتژیک چیست؟ + بررسی مراحل مدیریت استراتژیک و مزایای آن

متفکران استراتژیک آنچه که می تواند باشد را به تصویر می کشند و نگاهی کل نگر، به چالش ها و موضوعات روزمره دارند.هنگامی که شما به صورت استراتژیک می اندیشید ، شما نگاه تان را از کارهای روزمره بلند کرده و حوزه توجه تان را از آنچه که به آن مشغول هستید فراتر برده و آن را افزایش می دهید .مشاوران و متخصصان حوزه کسب و کار، مدیران و صاحبان کسب و کار را به داشتن مدیریت استراتژیک تشویق می کنند و تفکر لازمه ی این نوع مدیریت است. امروزه ما از عبارت استراتژیک زیاد استفاده می کنیم و می شنویم .


فهرست مطالب


مدیریت استراتژیک چیست؟

شناسایی و توصیف استراتژی هایی است که مدیران می توانند برای دستیابی به عملکرد بهتر برای سازمان خود داشته باشند. مدیریت استراتژیک، برنامه ریزی برای حوادث غیرقابل پیش بینی را ارائه می دهد و گام های لازم برای دستیابی به یک هدف تجاری را در کل شرکت تضمین می کند.

مدیریت استراتژیک چگونه کار می کند؟

مدیریت استراتژیک مستلزم تعیین اهداف برای شرکت، تجزیه و تحلیل عملکرد رقبا، بررسی ساختار داخلی سازمان، ارزیابی استراتژی های فعلی و تأیید اجرای استراتژی ها در کل شرکت است.البته برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید مقاله مهارت تفکر در زندگی را بخوانید.

مدیریت استراتژیک

مدیریت استراتژیک می تواند تجویزی یا توصیفی باشد. تجویز مدیریت استراتژیک به معنای توسعه استراتژی ها، پیش از وقوع یک مسئله سازمانی است. مدیریت استراتژیک توصیفی به معنای عملی کردن استراتژی ها در صورت لزوم است. هر دو روش مدیریت استراتژیک از تئوری و روش های مدیریت استفاده می کنند.

حتما بخوانید  چگونه خود واقعی مان باشیم؟

مدل های مدیریت استراتژیک چیست؟

SWOT مخفف نقاط قوت، ضعف، فرصت ها و تهدیدها است. این تجزیه و تحلیل به شما امکان می دهد عوامل داخلی و خارجی را بررسی کنید. عوامل داخلی شامل نقاط قوت یا ضعف ها است که در سازمان شما وجود دارد و میتواند به نوعی تغییر کند یا تحت تأثیر قرار گیرد، در حالی که عوامل بیرونی شامل فرصت ها یا تهدیدها است که به طور کامل خارج از موضوعی هستند که شما در حال ارزیابی آن هستید و لزوماً نمی توانید بر آن ها تاثیر بگذارید.کارت امتیازی متوازن روند ارزیابی عملکرد را به چهار بخش تقسیم می کند و این روش به شما کمک می کند تشخیص دهید کدام بخش های شرکت به بهبود نیاز دارند. این چهار بخش عبارت اند از:

  • یادگیری و رشد
  • فرآیندهای کسب و کار
  • دیدگاه های مشتری
  • داده های مالی

روش کارت امتیازی متوازن نوعی از سازوکارهای گزارش دهی را ایجاد می کند که تمام آمار مربوط به رشد شرکت را نشان می دهد.

بررسی ۵ گام در مدیریت استراتژیک

در حالی که رویکردها و چارچوب های مختلفی وجود دارد، اما به طور کلی پنج مرحله وجود دارد:

  • شناسایی
  • تحلیل و بررسی
  • تشکیل
  • اجرا
  • ارزیابی

۱.شناسایی

اولین قدم در مدیریت استراتژیک ارزیابی جهت گیری فعلی شرکت است. این اغلب شامل درک هدف ، مأموریت و جهت گیری کلی شرکت است. ارزیابی اینکه روند فعلی شرکت به شما در رسیدن به کدام هدف کمک می کند.البته برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید مقاله تفکر سیستمی به زبان ساده را بخوانید.

۲. تحلیل و بررسی:

هنگامی که روند فعلی را درک کردید، باید جزئیات را تجزیه و تحلیل کنید. چه چیزی کار می کند؟ چه چیزی کار نمی کند؟ چه ورودی از طرف ذینفعان سازمانی می توانید جمع کنید؟ این زمان پاسخگویی به سوالاتی است که به تحکیم عناصر لازم مدیریت استراتژیک کمک می کند. تجزیه و تحلیل SWOT یا شناسایی نقاط قوت، ضعف، فرصت ها و تهدیدها، ابزاری مفید است.

حتما بخوانید  خوش‌بینی و بدبینی چه تاثیری بر زندگی ما می‌گذارند؟ + تفاوت بین افراد خوشبین و بدبین یا افراد مثبت اندیش با منفی گرا چیست؟

۳. ارزیابی:

محصول نهایی را ارزیابی کنید. آیا به هدف خود رسیدید؟ آیا فرآیند به طور مناسب در کل شرکت اجرا شد؟ بر اساس پاسخ های خود به این سوالات، میتوانید در صورت لزوم تأمل و بازنگری کنید.

ارزیابی

۴. تشکیل:

هنگامی که اطلاعات مورد نیاز خود را بدست آوردید، زمان آن فرا رسیده است که یک برنامه عملیاتی برای رسیدن به هدف ایجاد کنید.البته برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید مقاله تفکر انتقادی چیست را بخوانید. اطمینان حاصل کنید که مراحل مشخص، متمرکز و مستقیماً با هدف در ارتباط هستند. اگر فرآیند یا رویه بسیاری از افراد در سازمان تأثیر می گذارد، دستورالعمل های اجرایی قابل فهم را تهیه کنید.

۵. اجرا:

مراحل ذکر شده در برنامه مدیریت استراتژیک خود را دنبال کنید. اطمینان حاصل کنید که همه ذینفعان این طرح را برای حداکثر کارایی طراحی کرده اند.

مزایای مدیریت استراتژیک چیست؟

دستیابی به اهداف سازمانی به برنامه ریزی و صبر نیاز دارد. می تواند به شرکت ها در رسیدن به اهدافشان کمک کند و گام های لازم برای دستیابی به یک هدف تجاری را در کل شرکت تضمین می کند.

  • مزیت رقابتی: به کسب و کارها یک مزیت نسبت به رقبا می دهد زیرا ماهیت فعالانه آن باعث می شود که شرکت شما همیشه از تغییر بازار آگاه باشد.
  • دستیابی به اهداف: مدیریت استراتژیک با استفاده از یک فرایند روشن و پویا برای تدوین مراحل و اجرا به دستیابی به اهداف کمک می کند.
  • رشد پایدار: نشان داده شده است که این نوع مدیریت منجر به عملکرد سازمانی کارآمدتری می شود که منجر به رشد قابل کنترل می شود.
دستیابی به اهداف
  • سازمان منسجم: ارتباطات و پیاده سازی اهداف را در سراسر شرکت ضروری می کند. سازمانی که یکپارچه و در جهت رسیدن به یک هدف کار می کند، احتمال موفقیتش بیشتر است.
  • افزایش آگاهی مدیریتی: اگر مدیران به طور مداوم دانش مدیریتی خود را ارتقا دهند، از روند و چالش های صنعت آگاهی بیشتری خواهند داشت. با اجرای برنامه ریزی و تفکر استراتژیک، آن ها برای رویارویی با چالش های آینده آمادگی بیشتری خواهند داشت.
حتما بخوانید  تفکر استراتژیک چیست؟ + بررسی اهمیت تفکر استراتژیک و مزایا و معایب آن

می توان گفت اصلی ترین مزیت مدیریت استراتژیک ایجاد مزیت رقابتی است. برنامه استراتژیک به تنهایی پاسخگوی نیاز ما نیست و استفاده از او کی آر می تواند موثر واقع شود. او کی آر ابزار برنامه ریزی استراتژیک نیست بلکه در هدف گذاری به شما کمک می کند.هدف سنج بهترین ارائه دهنده نرم افزار او کی آر است و خدمات ویژه ای از جمله مشاوره ی رایگان را برای شما در نظر گرفته است.

مراحل مدیریت استراتژیک چیست؟

برنامه مدیریت استراتژیک جنبه های مختلفی دارد که در اینجا مورد بحث قرار می گیرد. استراتژی ها به منظور برنامه ریزی مناسب و تخصیص مناسب بودجه برای تحقق اهداف شرکت اعمال می شود.

مرحله ۱: فرمول بندی:

تدوین استراتژیها اساساً شامل محیطی است که هر شرکتی باید در آن زنده بماند. در اینجا تصمیمات مهم مختلفی برای تعیین نحوه دستیابی شرکت به رقابت گرفته می شود.در اینجا تجزیه و تحلیل محیطی خارجی انجام می شود. جنبه های سیاسی ، اقتصادی ، حقوقی و اجتماعی در هنگام تدوین استراتژی ها مورد ارزیابی قرار می گیرد.

  • محیط صنعت:

تصمیم گیرنده استراتژیک محیط رقیب را بررسی می کند. آنها سعی می کنند منابع موجود با رقبا و همچنین قدرت چانه زنی آنها با مشتریان را ارزیابی کنند. درک روند تامین کنندگان نیز مهم است. بررسی کنید که آیا آخرین تهدیدهای تازه واردان در صنعت وجود دارد یا خیر.

  • محیط داخلی:

اگرچه بسیاری از شرکت ها به محیط داخلی اهمیت نمی دهند ، اما در هنگام اجرای اصول مدیریت استراتژیک از مهمترین آنهاست. شما باید یک تجزیه و تحلیل SWOT واضح در مورد کارکنان ، فرایندها و منابع خود داشته باشید.

حتما بخوانید  تفکر انتقادی چیست و چگونه می‌توانیم آن را تقویت کنیم؟

مرحله ۲: پیاده سازی:

این مرحله مهم بعدی در اینجا مدیریت باید در مورد نحوه استفاده از منابع برای دستیابی به اهداف تعیین شده توسط شرکت تصمیم گیری کند. مرحله اجرا همچنین نحوه ساختار منابع سازمان را بررسی می کند.

سخن پایانی

شما در این مقاله با مدیریت استراتژیک آشنا شدید.همچنین از مزایای تفکر استراتژیک آگاه شدید.اگر سوال یا نظری دارید آن را در کامنت مطرح کنید تا در اسرع وقت توسط ما جواب داده شود.

سوالات متداول

فرق بین استراتژی و استراتژیک چیست؟

استراتژیک یک صفت است که بعنوان پسوند استفاده میشود و از ریشه استراتژی نشأت میگیرد و میتواند به خیلی عبارت های مدیریتی اضافه میشود و بمعنای خلق آینده ای مطلوب و هدفمند است. یعنی وقتی شما از بازاریابی استراتژیک صحبت می‌کنید؛ میخواهید بازاریابی انجام بدید که نتایج مطلوبی را در آینده محقق خواهید کرد یا وقتی از مدیریت استراتژیک صحبت می‌کنید دارید در مورد نوعی از مدیریت صحبت می‌کنید که میخواهیدد آینده نگر باشد و بر مبنای پیش بینی آگاهانه بتواند مسیر و اقدامات مشخصی رو برای دستیابی به نتایج مورد نظر تعیین نماید.

تفاوت برنامه ریزی مدیریت استراتژیک و برنامه ریزی بلندمدت چیست؟

گاهی برنامه ریزی بلندمدت و استراتژیک را به اشتباه بجای یکدیگر استفاده مـی کننـد، در حالیکه تفاوتهای زیر را میتوان میان این دو قائل شد. یکـی از وجـوه تمـایز، از محـدودیت منـابع ناشـی مـیشـود. در مدیریت استراتژیک محــدودیت منـابع، عامـل تعیــین کننـده بــوده و رکــن اساســی برنامه ریزی بر تخصیص منابع محدود به فعالیتهای کلیدی استوار است.

پیشنهاد ما به شما

افراد خوش‌بین و بدبین

خوش‌بینی و بدبینی چه تاثیری بر زندگی ما می‌گذارند؟ + تفاوت بین افراد خوشبین و بدبین یا افراد مثبت اندیش با منفی گرا چیست؟

خوش‌بین بودن بهتر است یا بدبین بودن؟ جواب این سوال به اندازه‌ای که فکر می‌کنید …

دیدگاهتان را بنویسید