پنجشنبه , ۹ فروردین ۱۴۰۳

آیا احتمال بارداری از طریق کاندوم وجود دارد؟

کاندوم یکی از ایمن‌ترین، بی‌خطرترین، در دسترس‌ترین و محبوب‌ترین روش‌های جلوگیری از بارداری در سراسر جهان است. خوشبختانه هر روز کاندوم‌های متنوع تری وارد بازار می‌شوند که استفاده از آن را راحت تر کرده، همه سلیقه‌ها را در نظر گرفته و طرفداران جدید پیدا می‌کنند. شما برای جلوگیری از بارداری از چه روشی کمک می‌گیرید؟ در این مقاله با موضوع احتمال بارداری با کاندوم در کنار شما هستیم تا اطلاعاتی ارزشمند در اختیارتان قرار دهیم و به شما کمک کنیم تا بهترین روش جلوگیری از بارداری را انتخاب نمایید.

کاندوم چند درصد خطا برای بارداری دارد؟

بر اساس اطلاعات موجود در منابع معتبر علمی کاندوم اگر به نحو درست توسط زوجین مورد استفاده قرار گیرد، تا ۹۸ درصد می‌تواند در پیشگیری از بارداری موفق عمل کند. اما آمارها نشان می‌دهد که درصد موفق بودن استفاده از کاندوم به عنوان روش جلوگیری از بارداری، حدودا ۸۵ درصد است. چرا؟ چون اکثر مردم به شکل درست از کاندوم استفاده نمی‌کنند و یا بهتر بگوییم با نحوه‌ استفاده صحیح از کاندوم و حتی دیگر محصولات جنسی آشنا نیستند.

 کاندوم برای جلوگیری از بارداری

چه کنیم که احتمال بارداری با کاندوم کاهش یابد؟

اول آنکه باید نحوه استفاده صحیح از کاندوم را یاد بگیرید. مثلا باید بدانید که کاندومی که از جنس لاتکس است با ژل لوبریکانتی که مبتنی بر روغن ساخته شده است، سازگاری نداشته و احتمال پارگی کاندوم وجود دارد. بنابراین هنگام خرید ژل روان کننده باید نوعی را انتخاب کنید که بر پایه آب ساخته شده باید.
دومین نکته آن است که مطابق با نظر اکثر پزشکان برای اطمینان صد درصدی از اینکه در حین رابطه جنسی، احتمال وقوع حاملگی به صفر برسد، بهتر است در کنار کاندوم از یک روش جلوگیری از بارداری دیگر هم استفاده نمایید. یعنی هم کاندوم بکار ببرید و هم از قرص ضد بارداری یا دستگاه آی یو دی کمک بگیرید. دقت کنید که حتی در این صورت هم نمی‌توان گفت به طور یقین احتمال بارداری دیگر وجود نخواهد داشت. اما چنانچه اشاره کردیم این احتمال را می توان به صفر نزدیک‌تر کرد.
هر یک از روش‌های جلوگیری از بارداری مزایا و معایب مربوط به خود را دارند و درصد ایمنی هر یک از آنها متفاوت است.

حتما بخوانید  چرا خوردن در اواخر شب باعث چاقی می شود؟

 null

قیمت کاندوم در انواع مختلف را در داروخانه آنلاین مثبت سبز ببینید.

آیا در دوره تخمک گذاری هم باید کاندوم استفاده کرد؟

پرسش بالا به ویژه برای خانم‌ها زیاد پیش می‌آید. احتمال بارداری با کاندوم را برایتان شرح دادیم. اما باید بدانید که احتمال بارداری در بعضی از روزهای دوره قاعدگی زنان افزایش می‌یابد. خانم‌ها معمولا در وسط سیکل ماهیانه خود در دوره تخمک گذاری قرار می‌گیرند. مثلا خانمی که سیکل پریود وی ۲۸ روزه است، به طور معمول در روز چهاردهم تخمک گذاری در بدن وی صورت گرفته و از تخمدان هایش تخمک آزاد می‌شود تا در صورت لقاح بارداری صورت گیرد. اسپرمی که از طریق نزدیکی وارد رحم یک زن شده، حدود پنج روز می تواند در حالت فعال باقی بماند. بنابراین حتی اگر ۵ روز قبل از تخمک گذاری، رابطه جنسی محافظت نشده صورت گرفته باشد، احتمال بارداری همچنان وجود دارد.
این نکته را در نظر داشته باشید که سیکل‌های قاعدگی همیشه و در همه خانم‌ها منظم نیست. مثلا ممکن است سیکل قاعدگی در خانمی ۳۰ روزه باشد اما تخمک گذاری به جای روز پانزدهم روز هجدهم سیکل صورت گیرد. با در نظر گرفتن این مطالب به راحتی می‌توان دریافت که تعیین و پیش بینی یک روز دقیق برای تخمک گذاری کار ساده‌ای نیست. از این رو استفاده از کاندوم در همه روزهای ماه به زوجین توصیه می‌شود تا درگیر حاملگی ناخواسته نشوند.

نحوه استفاده صحیح از کاندوم

همان طور که گفتیم احتمال بارداری با کاندوم در صورت استفاده صحیح بسیار اندک است. موارد زیر را باید رعایت کرده و به آنها دقت داشته باشید:

حتما بخوانید  فواید عوارض و نحوه تزریق آمپول پروژسترون

سایز کاندوم

بعضی از مارک‌های کاندوم مردانه محصولات خود را در سایزهای مختلف تهیه کرده‌اند. اما اکثر برندها تنها یک سایز استاندارد را برای همه آقایان در نظر گرفته اند که معمولا برای همه افراد نیز مناسب است. به شما پیشنهاد می‌دهیم یکبار از یک برند معروف کاندوم مورد نظر خود را بخرید و امتحان کنید تا به خوبی دستتان بیاید که چه سایزی برایتان مناسب است. کاندوم زنانه تنها در یک سایز عرضه می‌شود که همه خانم‌ها می توانند از آن استفاده کنند.

نحوه نگهداری از کاندوم

جیب لباس، کیف و داخل دستشویی و حمام اصلا برای نگهداری از کاندوم مناسب نیستند زیرا گرما و اصطکاک کاندوم را خراب کرده و احتمال پارگی آن را افزایش می‌دهد. بهتر است کاندوم در جای خشک و خنک مثلا در کمد یا کشوی البسه نگهداری شود.

تاریخ انقضای کاندوم را چک کنید

همه کاندوم‌های موجود در داروخانه تاریخ تولید و انقضا دارند. هنگام خرید کاندوم باید دقت کنید که تاریخ انقضای آن نگذشته باشد. اگر تاریخ درست بود بعد از باز کردن و همچنین پس از کشیدن کاندوم روی آلت تناسلی دقت کنید که آثاری از پارگی و سوراخ دیده نشود تا بارداری ناخواسته اتفاق نیفتد و‌ همچنین بیماری‌های مقاربتی انتقال پیدا نکنند.

نکاتی در مورد استفاده از کاندوم

کاندوم را در زمانی که آلت تناسلی مرد در حالت نعوظ قرار دارد، باید استفاده کرد. کل آلت تناسلی از پایین تا بالا باید پوشش داده شود. در قسمت نوک کاندوم هیچ هوایی نباید وجود داشته باشد زیرا این فضا برای انزال مایع منی در نظر گرفته شده است. کاندوم‌های زنانه را از ۸ ساعت قبل از سکس هم می توان در ناحیه واژینال قرار داد.

حتما بخوانید  تفاوت‌های علائم اولیه بارداری و پریود و نحوه تشخیص هرکدام

وقتی انزال صورت گرفت، کاندوم باید خارج شود. بنابراین اگر می‌خواهید باز هم سکس را ادامه دهید باید کاندوم را در آورده و یک کاندوم دیگر استفاده نمایید.

 استفاده همزمان از کاندوم و قرص

استفاده همزمان از کاندوم مردانه و زنانه صحیح است؟

خیر، هرگز با هدف ایمنی بیشتر و کاهش احتمال بارداری با کاندوم به صورت همزمان کاندوم مردانه و زنانه را مورد استفاده قرار ندهید. زیرا استفاده از دو کاندوم با هم اصطکاک و برخورد میان آن دو را بیشتر کرده و احتمال پارگی یکی از آنها یا هردوی کاندوم‌ها بیشتر می‌شود. به جای این کار، در کنار کاندوم از یک روش دیگر جلوگیری از بارداری مثل استفاده از قرص ضد بارداری نیز کمک بگیرید.

اگر کاندوم پاره شود چه کنیم؟

با رعایت تمام موارد فوق باز هم احتمال اندکی همچنان وجود دارد که کاندوم پاره شود. چنانچه در حین سکس متوجه شدید که کاندوم پاره شده است، فورا رابطه جنسی را متوقف کرده و از یک کاندوم دیگر استفاده کنید. اما اگر بعد از اتمام مقاربت متوجه پارگی کاندوم شدید، به منظور جلوگیری از بارداری ناخواسته بهتر است از قرص اورژانسی استفاده کنید. این قرص حداکثر ۳ تا ۵ روز بعد از رابطه جنسی باید مصرف شود تا اثرگذار باشد. آمارها نشان می‌دهد اگر در همان ۲۴ ساعت اول بعد از سکس قرص اورژانسی را مصرف کنید، احتمالا ۹۵ درصد اثرگذاری موفق خواهد داشت.
دقت داشته باشید که اگر در حین رابطه جنسی کاندوم پاره شود، احتمال انتقال بیماری های جنسی از طرف پارتنر شما وجود دارد. پس اگر همسر یا پارنتر شما می داند یا احتمال می‌دهد که به بیماری‌هایی همچون ایدز مبتلا است، در این زمینه حتما پزشک را در جریان قرار دهید. ممکن است لازم باشد، جهت اطمینان از عدم مبتلا شدن به بیماری‌های جنسی آزمایش هایی را بدهید.

حتما بخوانید  اهمیت کتاب خواندن برای کودکان + خواندن کتاب برای کودکان چه فوایدی دارد؟

سخن پایانی

احتمال بارداری با کاندوم در صورت استفاده صحیح از این وسیله حدود ۹۸ درصد است.‌ برای اطمینان بیشتر از اینکه باردار یا به بیماری‌های جنسی مبتلا نخواهید شد، بهتر است در کنار کاندوم از یک روش دیگر هم برای جلوگیری از بارداری استفاده کنید. همچنان اگر پرسشی برایتان وجود دارد، در پایان این مقاله برای ما کامنت بگذاربد.

لطفا به این مقاله امتیاز بدهید

[مجموع: ۱۳ میانگین: ۳.۵]

پیشنهاد ما به شما

تفاوت‌های علائم اولیه بارداری و پریود و نحوه تشخیص هرکدام

“دارم پریود میشم یا حامله‌ام؟” این پرسشی است که بسیاری از خانم‌ها گاهی حتی ماهیانه …

دیدگاهتان را بنویسید